Reconversia clădirilor a devenit un subiect de actualitate în ultimii ani, pe măsură ce proprietățile existente sunt adaptate și îmbunătățite pentru a oferi performanțe mai ridicate și pentru a răspunde nevoilor pieței.
Piața Unirii a reprezentat întotdeauna un punct de referință în inima Bucureștiului. În anii 2000, era un important culoar de tranzit, fiind străbătută zilnic de peste 60.000 de persoane. Cu toate acestea, după 2015, datorită noilor investiții și apariției unor nume mari precum H&M și Zara, kilometrul zero s-a transformat într-o destinație în sine. Cu toate acestea, popularitatea Pieței Unirii a fost afectată din nou de pandemie și de lipsa investițiilor în zona publică.
În anii ’90, magazinele Cocor, Unirea, București sau fostul Junior, ulterior transformat în tribunal, au fost principalele puncte de atracție ale zonei, reprezentând centrul comercial al orașului. De-a lungul timpului, apartamentele de pe Bulevardul Unirii au fost ocupate în principal de firme, iar în ultimii 10 ani au apărut și noi clădiri de birouri în zonă, cum ar fi Unirii View, Day Tower, U Center și Timpuri Noi Square.
În ciuda trecutului său vibrant, în ultimii ani Piața Unirii a pierdut mai mulți chiriași cheie, printre care se numără grupul Inditex (Zara, Bershka, Stradivarius), Koton și Mega Image. Lipsa investițiilor în zonă a dus la o scădere a popularității acesteia, iar în ultimii doi ani au început lucrările de modernizare și s-a iscat chiar un “război” al palmierilor între primăria sectorului 3 și cea a Capitalei. În ciuda acestor provocări, marii proprietari de mall-uri din București și-au continuat investițiile, modernizând București Mall și transformând AFI Cotroceni într-un complex office și comercial de succes.
Ce se întâmpla cu centrul comercial ”Cocor”
„În acest moment clădirea centrului comercial Cocor nu poate fi transformată în birouri deoarece nu a fost proiectată în acest sens. În trecut au existat propuneri ca aceasta să fie înlocuită de un proiect de office şi cu hotel, o clădire de 25 de etaje, dar ideea nu a fost acceptată. Noi avem acum 9.900 mp suprafaţă închiriată, nu avem vreo suprafaţă mare disponibilă“, a declarat pentru ZF Aurel Beşliu, vicepreşedintele consilului de administraţie al Cocor Bucureşti.
Magazinul Cocor a fost redeschis în anul 2010, după ce a trecut printr-un amplu proces de renovare care a implicat cheltuieli în valoare de 24,5 milioane de euro. Renovarea a început în 2008, când inițial planurile erau să transforme Cocor într-un mall al luxului. Totuși, din cauza crizei din 2009, redeschiderea a fost amânată, iar strategia a fost regândită, mai ales din cauza unor probleme financiare legate de plata creditelor în primele etape ale anilor 2010.
„Având în vedere poziţia centrală şi accesului facil la mijloacele de transport în comun, credem că cele două clădiri ar putea fi transformate în birouri“, a spus Alin Obretin, senior consultant office Agency Cushman & Wakefield Echinox.
„Este foarte important de menţionat însă că cele două proiecte necesită investiţii importante pentru a putea fi reconvertite în birouri, având în vedere că actuală structura nu oferă condiţiile necesare amenajării de birouri. Ne referim aici la înălţime, la disponibilitatea luminii naturale, echipamentele tehnice: lifturi, sisteme de HVAC, etc.“
Reconversia clădirilor a devenit un subiect de interes major în ultimii ani, deoarece unele proprietăți pot obține randamente mai mari pe piață prin adaptarea lor la noi cerințe și necesități. Un exemplu elocvent în acest sens este transformarea fostului City Mall într-o clădire de birouri în 2013, realizată de Ioannis Papalekas, după ce mallul a intrat în faliment în 2010. La 11 ani de la reconversie, această clădire de birouri are o rată de ocupare de peste 90%, fiind situată în proximitatea mai multor linii de tramvai și a unei stații de metrou.
Imaginea utilizată în acest articol a fost preluata de pe site-ul Stiri pe Surse și poate fi vizualizată direct aici.