Politikul.ro

Articol

Politikul.ro > Actualitate > Rusia acuzată de sabotarea căilor ferate europene: Declarații grave de la Praga

Rusia acuzată de sabotarea căilor ferate europene: Declarații grave de la Praga

Rusia a efectuat “mii” de încercări de infiltrare în rețelele feroviare europene, într-o campanie menită să destabilizeze Uniunea Europeană și să saboteze o infrastructură crucială, conform declarațiilor ministrului ceh al Transporturilor, Martin Kupka, pentru Financial Times, conform Agerpres.

Potrivit lui Kupka, campania de hacking, începută de la începutul invaziei din Ucraina în februarie 2022, a inclus atacuri asupra sistemelor de semnalizare și rețelelor operatorului feroviar național din Cehia, Ceské dráhy. Atacurile anterioare au perturbat funcționarea sistemului de emitere a biletelor și au ridicat îngrijorări cu privire la posibile accidente grave ca rezultat al interferențelor în sistemul de semnalizare.

“Este cu siguranță un punct dificil, dar sunt foarte mulțumit că am reușit să protejăm toate sistemele de un atac reușit”, a declarat Kupka.

Încercările Rusiei de a destabiliza infrastructura energetică din Europa sunt bine documentate, însă mai puțin s-a discutat despre implicarea în rețelele de transport.

În martie 2023, Agenția Uniunii Europene pentru Securitate Cibernetică a emis un avertisment cu privire la amenințările rusești asupra transporturilor, raportând atacuri cibernetice majore ale “unor grupuri de hackeri pro-ruși” asupra companiilor feroviare din Letonia, Lituania, România și Estonia. De asemenea, Agenția pentru Securitate Cibernetică din Cehia, NUKIB, a avertizat cu privire la creșterea atacurilor cibernetice în ultimii ani, în special în domeniile energie și transporturi. Operatorul feroviar ceh Ceské dráhy a confirmat că a observat “o creștere a numărului de atacuri cibernetice asupra infrastructurii digitale” și a subliniat că își întărește în mod constant securitatea cibernetică.

Kupka a menționat că Cehia, care examinează construirea unei linii de tren de mare viteză care ar conecta Berlinul, Praga și Viena în patru ore, a impus restricții privind capacitatea operatorilor străini de a participa la licitații. “Nu este vorba de o interdicție, dar preferăm companiile europene. Pentru componente digitale și sisteme de semnalizare, cerem cu siguranță o limitare (pentru operatorii străini care furnizează anumite componente) deoarece este vorba de o infrastructură vitală”, a explicat ministrul ceh al Transporturilor.

Prezent la Bruxelles, Martin Kupka a susținut o creștere a alocării de fonduri din bugetul comun al UE pentru proiecte majore de infrastructură, având în vedere problemele rețelei feroviare învechite a blocului comunitar în a face față cererii în creștere. “Există o supraîncărcare a operatorilor convenționali”, în special în ceea ce privește traficul feroviar de mărfuri, a avertizat Kupka, subliniind că aceasta ar putea afecta funcționarea pieței unice europene.

Linia Berlin-Praga-Viena este primul proiect dintr-o serie de trenuri de mare viteză care ar urma să lege Europa Centrală de Ucraina, Republica Moldova și Balcanii de Vest. Autoritățile de la Praga estimează că segmentul din Cehia al acestui proiect ar costa 1.000 de miliarde de coroane (43 de miliarde de dolari).

Transportul feroviar reprezintă cea mai mare parte a proiectelor din bugetul de 25,8 miliarde de euro alocat transporturilor de Facilitatea de Conectare a Europei (CEF).

Imaginea utilizată în acest articol a fost preluata de pe site-ul Stiri pe Surse și poate fi vizualizată direct aici.

Scrie un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *